Le Monde: Nadešel nový zlatý věk šperkařství
19.7.2020
Paříž 19. července (ČTK/Le Monde) - Pod vlivem nové generace zákazníků, kteří jsou více nezávislí, jsou výrobci šperků vedeni k tomu, aby nabízeli netypické kousky a přehodnocovali svou klasiku. Například začátkem března v Paříži v butiku Chanel předváděla jedna zaměstnankyně poslední kolekci vysokého šperkařství své značky. Kolem se shromáždila malá skupina asijských zákazníků tvořená ženami a jedním mužem. Píše o tom francouzský deník Le Monde.
"Od roku 2007, co jsem ve funkci, jsem v salonu viděla jen klientky. Velmi zřídka přicházejí s manželem. Většinou je doprovází sestra, matka nebo přítelkyně," říká Marianne Etchebarneová, ředitelka marketingu a komunikace v sekci šperkařství a hodinářství.
Vysoké šperkařství, které nabízí pouze jedinečné kousky, dlouho ztělesňovalo ideu romantismu. Tato disciplína pro privilegované - neboť cena jednoho kousku se pohybuje v řádu pěti, šesti či sedmimístných čísel - byla vyhrazena pro rodiny monarchů. V 19. a 20. století zaznamenala změnu a luxusní šperky se objevovaly na plesech či slavnostních večeřích, avšak šperky vybírali, platili a darovali jako výraz svých citů manželé nebo milenci.
Na začátku tohoto století se zvyky konzumace sektoru mírně změnily. "Ženy si začaly kupovat luxusní šperky samy. Vzhledem k tomuto novému typu zákazníka museli výrobci změnit funkci, symboliku a estetiku i svých nejdražších šperků. Před 20 lety se klenotníci spokojili se zažitými vzory. Postoje žen je však přiměly ke změně," podotýká brazilská šperkařka Ana Khouriová.
Poslední kolekce značky Dior se vyhýbá sentimentalitě a zhodnocuje tvíd. Kov a drahokamy se podařilo zpracovat tak, že vyvolávají dojem tvídové látky. Soupravy šperků, náušnice, náramky, prsteny a brože pokryté perlami, diamanty, safíry a dalšími drahými kameny, byly uzpůsobeny tak, aby připomínaly lehkost a pružnost látky. "Jsou to šperky, které se dobře nosí a které si na sebe nevezmete jen jednou do roka," soudí Etchebarneová. "Prsteny a náušnice, které se nosí denně, jsou stále žádanější," dodává.
Nákup luxusních šperků jako forma uložení peněz nebo jako výraz společenského postavení ustupuje touze nosit šperk denně, jako jiné doplňky. Tyto pozoruhodné kreace vypovídají o postavení těch, kdo si je mohou dovolit, ale také o jejich vkusu, ba i kultuře. Klenotníci přetvářejí dokonce archivní kousky, aby vyjadřovaly soudobý životní styl.
Například u šperkařství Boucheron vystupuje asymetrický náhrdelník Point d’interrogation ze zapomnění, jeho první náčrt od Frédérica Boucherona pochází z roku 1879. "Zachovali jsme jeho avantgardní systém, který umožňuje navléci různé kousky: listy achátu či bílé diamanty, peříčko ze safírů či hortensii v perleti," popisuje kreativní ředitelka Claire Choisnová. "Pomocí fotografií ukazujeme, jak jednoduše tyto šperky nosit, například na vestě. Za posledních asi pět let se luxusní šperky změnily z večerních doplňků na denní," vysvětluje Elizabeth von der Glotzová, která má na starosti nákup.
Další novinkou jsou odvážné tvary, fantazie a nošení šperků pro nejrůznější příležitosti. Stále žádanější jsou asymetrické náušnice, které byly dosud v luxusním šperkařství vzácné. Ty fungují především pokud je jedna náušnice nápadná a druhá diskrétní. Ženy se pouštějí do experimentování, říká Ana Khouriová a ukazuje klipsy, do kterých se vysoké šperkařství v posledních měsících pustilo.
"Emancipace forem je podle mě osvobozující," zdůrazňuje bývalá sochařka, která vyrábí unikátní šperky v limitovaných edicích. Jedním z jejích posledních výtvorů byly náušnice spojené řetízkem přes hlavu. "Chtěla jsem si je nechat pro sebe, protože jsem si myslela, že jsou příliš odvážné, ale hned si je jedna zákaznice koupila," dodává.
pel spr
šperky
Staňte se předplatitelem pro zobrazení a přidávání komentářů.
Objednat předplatné