Zájem o filatelistické aukce roste i díky internetu

14.8.2018

Praha 14. srpna (ČTK) - Klientela na filatelistických aukcích se stále rozšiřuje i díky tomu, že organizátoři využívají moderní technologie. Společnost Burda Auction, která se od středy zúčastní v hotelu Olympik Congress Světové výstavy Praga 2018, pořádá aukce třikrát až čtyřikrát do roka a kromě tradiční dražby v sále či písemných příkazů se do nich zapojují zájemci z celého světa online. ČTK to dnes řekl specialista firmy Burda Auction Stanislav Výtisk.

Každé dvoudenní aukce se zúčastní zhruba 1000 klientů. V sále je jich přítomných asi 100, další se účastní jiným způsobem. "Je to podobné jako aukce s uměním, akorát že tam většinou nemají online dražbu. My to máme propojené. Člověk z Indie může dražit proti tomu, kdo sedí u nás na sále. Snad polovinu položek, které se vydraží, tvoří klienti, kteří draží přes internet," řekl Výtisk.

Podle něj je takový model ve světě běžný, zatímco v Česku podobně v oboru filatelie působí jediná další firma. Další možností, jak se mohou zájemci zapojit, jsou písemné příkazy. "Bývají tu i zástupci, tzv. agenti, kteří po telefonu komunikují se svými klienty, nebo volají nám do firmy a my dražíme za ně," doplnil ředitel společnosti Richard Burda.

S účastí online se rozšířil počet zahraničních účastníků, podle Burdy ale stále převažují čeští a slovenští sběratelé. "Zahraniční klientela tvoří asi třetinu. Kdybychom měli jen zahraniční známky, bude to více, velká část naší nabídky jsou ale československé artefakty. Ale i tam je přesah například do Izraele, Německa, Nizozemska či Británie," poznamenal.

Filatelistická klientela se postupem času proměnila. Dříve se nadšenci chodili do klubů spíše pobavit, vyměnit známky. Nyní se o obor zajímá více movitých lidí, kteří se snaží někam uložit finance. "Zájem jde podle mě neustále nahoru. Při každé aukci nám přibude dalších 30 až 50 nových klientů," uvedl Burda.

Stanovit cenu československých známek je podle firmy složité. Zatímco ve světě jsou u položek ve statisícové a vyšší hodnotě dostupné veškeré potřebné informace o historii sběratelského kousku, v ČR se často není při určování ceny od čeho odrazit. Jde například o zeleně žilkovanou čtyřkorunu s převráceným přetiskem Pošta Československá 1919 ze sbírky Ludvíka Pytlíčka, jež se v březnu prodala v aukci Burda auction za 7,8 milionu korun (s aukční provizí 9,3 milionu) a je nejdražší tak československou známkou.

"Naposledy se prodávala v roce 1929 za 30 tisíc korun. Od té doby se s ní obchodovalo pouze mimo veřejný trh. To je problém české filatelie, protože hlavně u špičkových věcí se musí historie položek budovat znovu," podotkl Burda. Výsledná cena známky překvapila i Výtiska. "Měli jsme nějakou představu, trh a aukce z toho však vytvořily něco fantastického. Cena vzrostla na dvojnásobek naší představy," dodal.

Mezi další vzácné známky vydražené u Burda Auction patří například letecká úzká Flugposta, jež má též převrácený přetisk Pošta Československá 1919 a v roce 2017 byla prodána za více než 1,4 milionu korun. Úspěch zaznamenal též devítiblok původně maďarské známky v hodnotě 20 filérů s totožným přetiskem nebo blok šesti nepoužitých známek britské Penny Black (černé jednopennyovky) z roku 1840.

opm jw




Komentáře

Staňte se předplatitelem pro zobrazení a přidávání komentářů.

Objednat předplatné